Organizator:

Solaris Europejskim liderem sprzedaży autobusów elektrycznych

Podziel się

Polski producent autobusów i taboru dla transportu publicznego, oraz nasz wystawca podczas Poznań Motor Show, Solaris został numerem 1 w Europie pod względem sprzedaży autobusów elektrycznych. Ponadto spółka z Bolechowa pod Poznaniem, zanotowała w 2020 swój rekordowy rok sprzedażowy i 18,5 % wzrost przychodów.

Rekordowy wzrost w wymagających warunkach

Pomimo wszelkiego rodzaju utrudnień dla branży motoryzacyjnej, które wynikły w związku z panującą pandemią, spółka Solaris udowodniła jednak, że nawet  w najtrudniejszych okolicznościach dotrzymuje obietnic wobec swoich klientów i partnerów biznesowych. Starania całej organizacji i jej pracowników, aby utrzymać ciągłość działania, a także wprowadzone środki zaradcze przyniosły wymierne efekty.

W minionym roku Solaris zanotował istotny wzrost sprzedaży i przychodów, ponadto okazało się, że były to wyniki rekordowe. 2020 przyniósł firmie z Bolechowa sprzedaż na poziomie 1560 pojazdów, co jest najwyższym wynikiem w  25-letniej historii Solarisa. W porównaniu z rokiem 2019 jest to wzrost o blisko 5% (1487 sztuk w roku 2019). 

Nie tylko na rynek Polski

Autobusy i trolejbusy Solarisa, są cenione i chętnie kupowane, nie tylko przez Polskie miasta i samorządy. Oprócz zamówień z Polski, najwięcej pojazdów trafiło do klientów w Niemczech, Włoszech, Estonii, Czechach, Izraelu i Hiszpanii

Warty odnotowania jest fakt, że Solaris 18 rok z rzędu zajął pozycję lidera polskiego rynku niskopodłogowych autobusów miejskich z udziałem aż 53%. W porównaniu z rokiem 2019 oznacza to wzrost udziałów rynkowych firmy w Polsce aż o 11 p.p. (42% w roku 2019). Wśród sprzedanych przez Solarisa autobusów w Polsce w roku 2020 królują autobusy elektryczne (194 z 365 ogółem sprzedanych sztuk). Całkowita flota Urbino electric w Polsce to ponad 320 pojazdów, dostarczonych do 27 miast, czyli aż 90% wszystkich elektrycznych autobusów w kraju.

Rok 2020 był także rekordowy dla firmy Solaris pod względem sprzedaży na rynku niemieckim. Spółka dostarczyła do operatorów transportu publicznego łącznie 329 pojazdów. Z tego blisko 40% stanowiły autobusy bateryjne 12- i 18-metrowe (przegubowe).

Duży wzrost w segmencie zero-emisyjnym – Europejski lider w segmencie autobusów elektrycznych

Szczególnie duży wzrost w całkowitej ubiegłorocznej sprzedaży Solaris zanotował w segmencie autobusów z napędami zero- i niskoemisyjnymi. W roku 2018 autobusy hybrydowe, elektryczne i trolejbusy stanowiły łącznie 29% wszystkich sprzedanych pojazdów. W roku 2019 wskaźnik ten wyniósł 40%. Rok 2020 przyniósł kontynuację tego trendu i zwiększoną liczbę sprzedanych pojazdów z alternatywnym napędem aż do 44%. Dynamiczny wzrost udziału autobusów elektrycznych w miksie produkcyjnym i sprzedażowym Solarisa jest zgodny z długofalową strategią rozwoju spółki oraz całej Grupy CAF, której częścią od roku 2018 jest Solaris.

Cieszy fakt, że spółka okazała się największym w Europie producentem miejskich autobusów elektrycznych z udziałem na poziomie 20%. Łącznie w minionym roku spółka dostarczyła 457 autobusów elektrycznych o długości 12 i 18 metrów. To blisko trzykrotnie więcej niż w roku poprzednim, gdy do klientów trafiły 162 modele Urbino electric.

Do największych kontraktów na dostawy autobusów bateryjnych zrealizowanych w roku 2020 należały dostawy 130 przegubowych Solarisów Urbino electric do Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie, 90 Solarisów Urbino electric do ATM w Mediolanie i 106 autobusów bateryjnych do BVG w Berlinie. 

Warto odnotować, że wśród 130 autobusów elektrycznych dla MZA Warszawa, znalazło się także jubileuszowe Urbino – dwudziestotysięczny pojazd, produkowany przez firmę od 1996 roku, czyli od początku działalności. Do dziś autobusy marki Solaris zostały dostarczone do 32 państw i ponad 750 miast. Na imponującą liczbę 20 tysięcy składa się między innymi ponad 1000 elektrobusów, które jeżdżą już w 18 państwach u prawie 100 europejskich przewoźników.

Większy udział innowacyjnych technologii bateryjnych i hybrydowych w sprzedaży w roku 2020, a także intensyfikacja działań spółki w obszarach after sales oraz sprzedaży części zamiennych, znalazły swoje odzwierciedlenie w znaczącym wzroście przychodów firmy. W minionym roku obroty Grupy Solaris wyniosły ponad 3,2 mld złotych i były większe w porównaniu z rokiem poprzednim o 18,5% (2,7 mld PLN w roku 2019).

Obiecujące perspektywy na 2021

W roku 2020 spółka wygrała istotne przetargi na dostawy autobusów elektrycznych w roku 2021 i kolejnych latach. W portfolio zamówień na 2021 znalazły się między innymi kontrakty na dostawę 50 przegubowych Urbino electric dla MPK w Krakowie, 37 autobusów elektrycznych dla MPK Poznań, czy 16 autobusów zeroemisyjnych dla miejscowości Craiova w Rumunii. Solaris znalazł się także na krótkiej liście potencjalnych dostawców aż do 530 autobusów elektrycznych dla Hamburger Hochbahn. Przewoźnik z Hamburga jeszcze w roku 2020 skorzystał z pierwszej opcji zamówienia na 10 autobusów elektrycznych. Ponadto firma pozyskała na rok 2021 zamówienia na dostawy autobusów bateryjnych dla klientów z Francji, Hiszpanii, Holandii, Łotwy, Włoch i Szwajcarii. 

Osiągnięcia Solarisa w zakresie rozwoju rynku elektromobilności zostały zauważone w roku 2020 miedzy innymi przez organizatorów Global E-mobility Forum. Podczas wydarzenia gromadzącego przedstawicieli rządów, naukowców i światowych liderów przemysłu, zdecydowano o przyznaniu firmie tytułu „Global E-mobility Leader” 2020. 

Napęd wodorowy oraz mild-hybrid

Swoją pozycję europejskiego lidera elektromobilności Solaris buduje nie tylko w oparciu o rozwój pojazdów bateryjnych, ale także poprzez konsekwentne i długofalowe inwestycje w doskonalenie rozwiązań w autobusach opartych o technologię wodorową. Producent wychodzi z założenia, że rozwój wszystkich odnóg elektromobilności – zarówno autobusów bateryjnych, trolejbusów, jak i modeli napędzanych wodorem – powinien przebiegać w synergii oraz że jest to proces niezbędny dla zapewnienia efektywnego transportu przyszłości. W tej chwili Solaris oferuje klientom komplementarne bezemisyjne portfolio, dzięki któremu firma jest przygotowana na współczesne wyzwania zrównoważonego transportu publicznego oraz zróżnicowane potrzeby przewoźników, pasażerów i kierowców. 

Według prognoz rynkowych w ciągu najbliższych 10 lat segment rynku autobusów miejskich napędzanych wodorem będzie w Europie dynamicznie rosnąć. W 2020 spółka udowodniła, że jest przygotowana na dynamicznie zmieniające się oczekiwania rynku, wygrywając kilka znaczących przetargów na dostawy pojazdów wodorowych. Producent pozyskał zamówienia na budowę autobusów wodorowych dla operatorów w Holandii, Niemczech, Szwecji i Włoszech.

Rozwój nowych produktów i wprowadzanie do seryjnej produkcji oraz sprzedaży innowacyjnych rozwiązań, to zresztą kluczowe elementy przewagi rynkowej budowanej przez Solarisa na europejskich rynkach. W roku 2020 firma zaprezentowała zupełnie nowy typ autobusu elektrycznego o długości 15 metrów. Niskowejściowy Solaris Urbino 15 LE electric wyznacza nowy etap rozwoju marki Solaris, ponieważ wraz z nim Urbino electric wyjedzie poza granice miasta. To także przełomowy moment dla transportu międzymiastowego w transformacji na zeroemisyjny. Trójosiowe Urbino jest pierwszą propozycją w ofercie elektrycznej Solaris, która spełnia wymagania zarówno pierwszej, jak i drugiej klasy pojazdów, a także obu kategorii jednocześnie. Oznacza to, że autobus może być wykorzystywany zarówno, jako autobus miejski, ale także w podróżach międzymiastowych. Dzięki bateriom o dużej gęstości energii pojazd pokona dystans nawet kilkuset kilometrów na jednym ładowaniu w warunkach rzeczywistych. Rozwiązanie to umożliwi operatorom planowanie tras bezemisyjnych nie tylko w granicach miasta, ale także poza nimi. 

Drugą nowością produktową zaprezentowaną przez firmę Solaris w minionym roku był autobus z napędem typu mild hybrid. Napędy elektryczno-spalinowe, jako takie nie są nowością w ofercie Solarisa – pierwsze Urbino hybrid zostało zaprezentowane już w 2006 roku. Solaris był wtedy pierwszym europejskim producentem oferującym seryjnie produkowany autobus z napędem hybrydowym (spalinowo-elektrycznym). Mild hybrid to jednak nowe rozwiązanie. To odpowiedź na zapotrzebowanie operatorów komunikacji publicznej na nowoczesne pojazdy komunikacji miejskiej, które minimalizują wpływ na środowisko naturalne, a jednocześnie pozwalają obniżyć zużycie paliwa i wygenerować znaczne oszczędności. Napęd tego typu został opracowany przy wykorzystaniu technologii rekuperacyjnej w autobusach, wykorzystującej energię wytwarzaną w procesie hamowania. Dzięki niemu pojazdy mild hybrid emitują mniej zanieczyszczeń i są bardziej przyjazne dla środowiska niż wymagają tego restrykcyjne normy Euro 6 dla silników spalinowych. Wprowadzenie modelu mild hybrid do oferty wzbogaciło dotychczasowe portfolio firmy Solaris z obszaru pojazdów niskoemisyjnych: Urbino hybrid oraz Urbino CNG.