Organizator:

Hyundai Bayon kompaktowy crossover dla Europy

Podziel się

Marka Hyundai postanowiła rozszerzyć ofertę SUV’ów i zaprezentowała niewielkiego crossovera, dedykowanego na rynek europejski. Hyundai Bayon jest nieco mniejszy od Kony, ale ma równie wiele do zaoferowania, zarówno jeśli chodzi o styl jak i wyposażenie.

Bayon – miejski crossover na miarę Europy

Nazwa została zainspirowana popularnym celem wakacyjnych podróży. Miasteczko Bayonne jest stolicą francuskiego Kraju Basków i jednym z najpiękniejszych miejsc w południowo-zachodniej Francji. Ponieważ BAYON ma spełniać oczekiwania rynku europejskiego, firma zdecydowała się nadać mu europejską nazwę.

Nowy SUV z segmentu B jest najmniejszym członkiem rodziny SUV’ów Hyundaia. Kompaktowy i smukły, tak można opisać w skrócie nowy model, którego wymiary to 4180 mm długości, 1775 mm szerokości i 1490 mm wysokości (na kołach 17-calowych 1500 mm). Rozstaw osi wynosi natomiast 2580 mm. Smukła sylwetka ma wyrażać filozofię projektową Hyundaia Sensuous Sportiness, definiowaną przez harmonię między proporcjami, architekturą, stylistyką i technologią.

Nowy crossover Hyundai ma ciekawy wygląd zewnętrzny. Trzyczęściowe światła główne w połączeniu z wlotami powietrza robią wrażenie. Pozioma linia wlotu powietrza i światła do jazdy dziennej podkreślają szerokość, a dolna listwa ochronna charakter SUV-a. Z tyłu, światła w kształcie strzał podkreślają dynamicznie wyglądające słupki. Cienka pozioma linia łącząca tylne światła podkreśla szerokość i łączy tył z bokiem. Mocna część tylna i wizualnie wydłużona tylna szyba dają początek wyjątkowej i wyrazistej konstrukcji całego tyłu. W pełni ledowe reflektory i kierunkowskazy dopełniają nowoczesnego wyglądu samochodu.

Napęd i osiągi – pierwszy SUV Hyundai z funkcją międzygazu

Podstawowa wersja modelu będzie napędzana benzynowym, wolnossącym silnikiem czterocylindrowym o pojemności 1,2 l i mocy 84 KM, która będzie trafić na przednie koła za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnej. Mocniejszą alternatywą będzie turbodoładowana jednostka trzycylindrowa 1.0 T-GDI o mocy 100 KM, współpracująca z 6-biegową skrzynią manualną lub 7-biegowym automatem. W mocniejszej odmianie Bayon zaoferuje trzy tryby jazdy: Eco, Normal i Sport, a w parze z przekładnią automatyczną także funkcję międzygazu. Odmiana 1.2 ma przyspieszać do „setki”w 13,5 s i rozpędzać się do 165 kmh, 1.0 ze skrzynią manualną odpowiednio: 10,7 s i 183 km/h, a z „automatem” – 11,7 s i 180 km/h. Na wybranych rynkach dostępny będzie jeszcze wariant 120-konny silnika 1.0 T-GDi z miękkim układem hybrydowym 48V.

Bayon to również pierwszy SUV marki Hyundai wyposażony w funkcję międzygazu, wcześniej zarezerwowaną dla sportowych modeli Hyundaia. Funkcja synchronizuje silnik z wałem wyjściowym, umożliwiając płynniejsze lub bardziej sportowe redukcje biegów. Będzie dostępny dla silnika 1.0 T-GDi w połączeniu z 7DCT dla wszystkich trybów jazdy.

Zaawansowany pakiet bezpieczeństwa

Podobnie, jak pozostałe SUV-y Hyundai, BAYON oferuje także obszerną listę funkcji bezpieczeństwa Hyundai SmartSense, dzięki czemu wyróżnia się w swoim segmencie. Wiele z nich znajduje się już w standardowym wyposażeniu.

BAYON został wyposażony w szereg półautonomicznych systemów bezpieczeństwa. Asystent podążania za pasem ruchu (LFA) działa, aby pojazd pozostał wyśrodkowany na pasie. Asystent unikania kolizji czołowych (FCA) najpierw włącza alarm, a następnie, jeśli to konieczne, uruchamia hamulce, aby zapobiec wystąpieniu kolizji. Ta funkcja obejmuje wykrywanie samochodów, pieszych i rowerzystów. Inna zaawansowana funkcja, inteligentny tempomat oparty na nawigacji (NSCC), wykorzystuje dane z systemu nawigacyjnego pojazdu do autonomicznej regulacji prędkości podczas jazdy po autostradzie lub drodze ekspresowej.

BAYON posiada również kilka funkcji, które delikatnie zwracają uwagę kierowcy, gdy traci czujność. System monitorowania uwagi kierowcy (DAW) analizuje wzorce jazdy, aby pomóc wykryć senną lub nieostrożną jazdę. System ten działa w parze z ostrzeżeniem o odjechaniu poprzedzającego pojazdu (LVDA), które ostrzega kierowcę, gdy pojazd przed nim rusza do przodu i ten nie reaguje wystarczająco szybko. Ponadto funkcja monitorowania tylnej kanapy (ROA) powiadamia kierowcę przed opuszczeniem pojazdu, jeśli czujniki wykryją ruch na tylnym siedzeniu. Dzięki temu BAYON jest jeszcze bezpieczniejszy dla pasażerów z tyłu, w tym dzieci i zwierząt, co czyni go świetnym wyborem dla rodzin.

Jeszcze inne funkcje zapewniają bezpieczeństwo podczas jazdy z małą prędkością lub podczas parkowania. Asystent unikania kolizji podczas parkowania (PCA-R) ostrzega i, jeśli to konieczne, uruchamia hamulce, gdy wykryta zostanie przeszkoda z tyłu, gdy samochód powoli cofa. Asystent unikania kolizji podczas cofania (RCCA) pomaga kierowcom w podobny sposób, gdy wyjeżdżają z miejsca parkingowego, a obok przejeżdża inny samochód. Natomiast asystent parkowania (PA) pozwala na półautonomiczne parkowanie z szeregiem czujników i oprogramowania współpracujących ze sobą, aby pomóc kierowcom dostać się w ciasne miejsca.

W razie wypadku system eCall automatycznie zaalarmuje służby ratownicze, jeśli poduszki powietrzne pojazdu zostaną wyzwolone. Alternatywnie pasażerowie mogą również aktywować tę funkcję, naciskając przycisk.

Dobry rok dla marki Hyundai

Poza modelem BAYON, w ciągu zaledwie 12 miesięcy Hyundai wprowadził na rynek lub zmodernizował siedem nowych modeli, a licząc wszystkie typy nadwozia i warianty układu napędowego było ich aż 20. Tym samym rok 2020 był rekordowy dla Hyundaia pod względem ekspansji floty.