Volkswagen skomunikuje pojazdy ze sobą

Pierwsze auta wyposażone w technologię komunikacji bezprzewodowej (pWLAN) pojawią się w 2019 roku. W ciągu kilku milisekund pojazdy będą na bieżąco wymieniać się informacjami o zagrożeniach powstających w ruchu drogowym.

Najistotniejszą zaletą tego systemu jest przekazywanie danych, ważnych z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, zarówno pomiędzy samochodami różnych producentów (Car-to-Car), jak i pomiędzy samochodami oraz urządzeniami infrastruktury drogowej. Dzięki temu rozwiązaniu wiedzę o natężeniu ruchu, wypadkach czy innych ważnych zdarzeniach drogowych będzie można udostępniać innym kierującym znajdującym się w zasięgu około 500 metrów. 

Technologia zastosowana przez Volkswagena opiera się na standardzie IEEE 802.11p (pWLAN), opracowanym przez przemysł samochodowy w celu umożliwienia bezpośredniej komunikacji pomiędzy samochodami oraz urządzeniami wchodzącymi w skład infrastruktury drogowej. Technologia ta została przetestowana na międzynarodowych rynkach przez różnych producentów aut. Dzięki niej, w ciągu kilku milisekund lokalnie możliwa jest wymiana ważnych informacji, ostrzeżeń, a także danych gromadzonych przez czujniki. Obszar, w obrębie którego pojazd gromadzi ważne dane został poszerzony o kilkaset metrów i pozwala zajrzeć tam, gdzie bezpośrednio nie sięgają „zmysły” samochodu. 

Wymiana danych odbywa się w paśmie częstotliwości przeznaczonym specjalnie do tego, by zwiększyć bezpieczeństwo i efektywność ruchu drogowego. Ponieważ ma lokalny zasięg, dane nie są gromadzone centralnie i są dostępne niezależnie od zasięgu sieci telefonii komórkowej. Co istotne - ich odbiorcy nie ponoszą kosztów.

„Poprzez współdziałanie aut w ramach sieci chcemy zwiększyć bezpieczeństwo ruchu drogowego, a to najlepiej udaje się poprzez szybkie rozpowszechnienie wspólnych technologii” – powiedział Johannes Neft, szef Działu Rozwoju Nadwozi Marki Volkswagen. „Ważne, żeby technologia ta była stosowana powszechnie przez jak największą liczbę producentów aut i partnerów” – dodał Neft. 

Podstawę systemu w chwili jego wprowadzania w 2019 roku będą stanowiły ostrzeżenia i informacje na temat aktualnych zagrożeń w lokalnym ruchu drogowym. Dzięki nowej technologii można, w granicach możliwości jej działania, rozpoznać potencjalne zagrożenia – na przykład, gdy jakiś samochód zacznie gwałtownie hamować, albo gdy czujniki auta stwierdzą gołoledź na jezdni. W ciągu kilku milisekund informację o tym można przekazać otoczeniu tak, by inni uczestnicy ruchu mieli szansę zareagować stosownie do ryzyka. Gdy w technologię pWLAN zostaną wyposażone policja i służby ratownicze, kierowcy będą z wyprzedzeniem otrzymywali informacje o odległości i kierunku jazdy pojazdu uprzywilejowanego – i to na długo, zanim będzie go można usłyszeć lub zobaczyć. 

Instytucje odpowiedzialne za infrastrukturę drogową w Niemczech, Holandii i w Austrii zapowiedziały wyposażenie w technologię pWLAN specjalnych przyczep blokujących pasy autostrady w miejscach robót drogowych, co zapobiegnie niebezpieczeństwu najechania na nie.

Źródło: Volkswagen Group Polska

Wstecz

Chętnie odpowiemy na Twoje pytania.
Napisz do nas.
contact