Organizator: Grupa MTP

Hyundai Ioniq, 5 czyli nowe spojrzenie na elektromobilność

Podziel się

Kilka dni temu odbyła się światowa premiera nowego Hyundai’a Ioniq 5, który jest pierwszym modelem submarki w pełni elektrycznych aut (BEV) IONIQ i ma ustanawiać nowe standardy w dziedzinie elektromobilności. Zbudowany na platformie E-GMP model jest bardzo zbliżony do prezentowanego wcześniej konceptu, ma szeroki rozstaw kół, jest przestronny ma dużą moc, optymalny zasięg i szybkie ładowanie.

Debiut elektrycznej submarki Hyundai

IONIQ to koncept submarki Hyundai’a, której modele będą w pełni elektryczne. Pierwszym modelem z nowej serii jest Ioniq 5. To pełnoprawny SUV segmentu D , który powstał na nowej platformie zaprojektowanej z myślą o samochodach elektrycznych o nazwie E-GMP, w oparciu o elektryczny koncept 45 zaprezentowany w 2019 roku. Hyundai ogłosił, że nowe modele będą miały nazwy liczbowe, więc oprócz 5 powstaje również 6, który ma być sedanem oraz 7, który będzie dużym SUV-em.

Cechy nowej platformy

Budowa w oparciu o wspomnianą platformę Hyundai Electric-Global Modular Platform (E-GMP), nadaje modelowi wyjątkowe proporcje z wydłużonym rozstawem osi (aż 3 metry!), innowacyjne wnętrze oraz wysoką wydajność połączoną z możliwością ultraszybkiego ładowania i funkcją Vehicle-to-Load (V2L), a także zaawansowane funkcje łączności i wspomagania kierowcy.

Nowy design modelu IONIQ 5 stanowi odejście od poprzednich standardów. Przywołuje śmiałą sylwetkę znaną z Hyundaia Pony, pierwszego samochodu produkowanego przez firmę Hyundai. IONIQ 5 ma symbolizować 45-letnią obecność Hyundaia w życiu Klientów, i łączyć przeszłość, teraźniejszość i przyszłość.

Po raz pierwszy w samochodzie Hyundai przednia maska zachodzi na błotniki, co minimalizuje odstępy między panelami, zapewniając optymalną aerodynamikę. Przedni zderzak przyciągająca wzrok kształtem litery V oraz charakterystycznymi światłami do jazdy dziennej, które zapewniają niepowtarzalną sygnaturę świetlną. Małe, przypominające piksele światła zastosowano również z tyłu pojazdu.

Wnętrze zaprojektowano w myśl motywu Living Space. W szczególności przejawia się poprzez Universal Island, ruchomą konsolę środkową, która może cofnąć się nawet o 140 mm. Universal Island wraz z płaską podłogą, pod którą umieszczono akumulatory, pozwala na większą swobodę ruchu wewnątrz pojazdu.

Napęd i osiągi nowego Ioniq’a

IONIQ 5 jest dostępny z szeregiem różnych napędów elektrycznych (PE), aby dopasować się do potrzeb każdego Klienta w zakresie mobilności, bez kompromisów w zakresie wydajności. Klienci mogą wybierać spośród dwóch opcji akumulatorów, 58 kWh lub 72,6 kWh oraz dwóch układów silników elektrycznych: podstawowego z silnikiem tylko z tyłu, albo opcjonalnego z silnikami z przodu i z tyłu. Wszystkie warianty zapewniają znakomity zasięg i osiągają prędkość maksymalną 185 km/h. Na szczycie gamy silników elektrycznych znajduje się opcjonalny napęd na wszystkie koła (AWD).

Dla wersji z napędem na dwa koła (2WD) i akumulatorem 72,6 kWh zasięg IONIQ-a 5 na jednym ładowaniu wyniesie około 470–480 km, zgodnie z cyklem WLTP.

Szybko się ładuje i sam może być ładowarką!

Platforma E-GMP może obsługiwać zarówno infrastrukturę ładowania 400 V, jak i 800 V. Platforma oferuje standardowo możliwość ładowania 800 V wraz z ładowaniem 400 V bez potrzeby stosowania dodatkowych komponentów lub adapterów. Jest to pierwsza na świecie opatentowana technologia, która wykorzystuje silnik i falownik w celu zwiększenia napięcia z 400 V do 800 V, by zapewnić stabilną zgodność ładowania.

Dzięki ładowarce 350 kW IONIQ 5 może być naładowany od 10 procent do 80 procent w zaledwie 18 minut. Wystarczy pięć minut ładowania, aby uzupełnić energię wystarczającą na przejechania 100 km.

Samochód może tez pełnić funkcję ładowarki dzięki innowacyjnej funkcji V2L, która umożliwia Klientom swobodne używanie lub ładowanie dowolnych urządzeń elektrycznych, takich jak rowery elektryczne, skutery lub sprzęt kempingowy - w ruchu lub stacjonarnie.